Info til nye forældre

Den første tid i Børnehuset Emdrup/Søgård

Vores erfaring fortæller os, at det er en stor ting at starte i vuggestue eller børnehave, for både forældre og børn. Derfor gør vi en dyd ud af at hjælpe jer til en tryg og god start! Vi håber at teksten her kan hjælpe til at forberede jer lidt på den første tid hos os.

Garderobe

Alle børn i Børnehuset Emdrup Søgård har deres egen lille garderobeplads. Det får jeres barn også, og her skal I sørge for, at der altid er ekstra tøj. Det bruger vi eksempelvis hvis regnpytterne en dag er for store til, at børnene kan holde sig tørre på legepladsen, eller andet, der gør det rart med rent og tørt tøj ved hånden. Her kommer en lille pakkeliste til garderoben:

• To sæt tøj (undertøj, strømper, bluse, bukser)
  • Regntøj
  • Varmt tøj, når sæsonen kræver det
  • Gummistøvler
  • Sut og sovebamse, hvis jeres barn bruger det

Når dit barn starter i vuggestue

Når et barn starter i vuggestue, er der ofte tale om, at det er første gang barnet skal knytte sig tæt til andre end familiemedlemmer - og samtidig er det første gang man som forælder skal overlade sit barn i andres varetægt. Derfor er det også vigtigt, at barnet får en stille start i vuggestuen, hvor det langsomt vænner sig til de nye omsorgspersoner og de nye rutiner. Som udgangspunkt sætter vi 14 dage af til indkøringen, hvor I vil være en stor del af indkøringen den første uge - og derefter kommer mere og mere på sidelinjen. Den mere minutiøse planlægning af indkøringen tager i med personalet på stuen, der nok skal tage ansvaret for en god indkøring.

Alle børn er forskellige og nogle reagerer med gråd når forældrene forlader dem den første tid, og andre vinker pænt farvel. Begge reaktioner er naturlige og sunde på hver sin måde, men der hvor barnet reagerer med gråd er selvsagt sværere at være i. Derfor er I også altid velkomne til at ringe til os, for at høre hvordan det går med jeres barn.

Når dit barn starter i børnehave

Ofte vil børnehavebørnene komme fra vores egen vuggestue. I disse tilfælde står vuggestuepersonalet for at lave en god indkøring, selvfølgelig med input fra og i dialog med jer forældre.

Vi får også børn, der kommer fra en anden institution eller kommer direkte hjemmefra. Disse børn er - som alle andre - vidt forskellige og starter med forskellige forudsætninger for at indgå i dagligdagen i en børnehave. Derfor har vi heller ikke nogen fælles plan for indkøringen, da denne vil foregå ud fra barnets forudsætninger og jeres muligheder i forhold til deltagelse i indkøringen. Personalet skal nok tage godt hånd om jer og jeres barn.

Spørg, spørg, spørg!

Vi forstår, hvis i har et behov for at høre om dagens gang i både store og små detaljer. Alt det som i synes vi glemmer at fortælle om, må i endelig spørge ind til!

Vi vil også meget gerne høre om, hvordan barnet reagerer på starten i Emdrup/Søgård, når det er hjemme ved jer.

Nogle børn suser afsted og leger dagen lang fra dag et af i institutionen, men oplever til gengæld urolig søvn om natten. Dem vil vi gerne hjælpe med en ekstra rolig stund i løbet af dagen. Andre børn kan være lidt generte i institutionen, men til gengæld fortælle lange historier til jer forældre om, hvad der er sjovt i vuggestuen eller børnehaven. De historier vil vi også gerne høre, så vi kan støtte op om flere af de oplevelser for jeres barn. Og andre igen, er kede af det, i deres første tid i institution. Der kan det blandt andet hjælpe os at kende til trygge rutiner, som i har derhjemme.

Vi glæder os meget til at lære jer og jeres børn at kende!