Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik i praksis

Et kig ind i vores dagligdag

Ved at læse vores læreplaner (kontakt os ved interesse for det) kan i få et godt indblik i vores værdier og faglige refleksioner omkring vores pædagogiske arbejde. Her vil vi gerne give jer et par korte, men sigende eksempler på hvordan vores tilgang til børn og pædagogik folder sig ud i hverdagen. Vi håber i læser med!

Morgenstund og aktiviteter i vuggestuen

Mål: forældre og børn skal møde nærværende pædagogisk personale, forældrene skal være trygge ved afleveringen, der er fokus op samspil og kommunikation mellem børn, forældre og pædagogisk personale.

Tegn: børnene er i fordybelse i legezonerne, det pædagogiske personale er fordelt i de forskellige zoner, forældre er sikre i hvem de kan aflevere barnet til og hvilke aktivitetstilbud der er den pågældende morgen, børnene udviser tryghed og gensynsglæde i afleveringen.

Opfølgning: vi evaluerer hvert kvartal på, hvordan vi oplever morgenstunden og aktiviteter i vuggestuen - og justerer vores fokus, hvis vi oplever behov derfor.

 

Samling i børnehaven

Samlingen er børnenes møde med en demokratisk proces; alle har en stemme og rolle i fællesskabet og har medindflydelse på eget børnehaveliv. Vi holder samling hver dag og har fokus på at skabe en genkendelig aktivitet, der henvender sig til hele børnegruppen på tværs af alder og zone for nærmeste udvikling.

Mål: vores mål er at skabe en pædagogisk aktivitet, hvor alle børn oplever sig set og hørt og bliver nysgerrige på hinanden og styrkes i deres oplevelse af at være i et børnefællesskab.

Tegn: Børnene har fokus op det fælles tredje, børnene lytter til de andre børns bidrag og spørger nysgerrigt, børnene indgår i dialog via turtagninger i samtalen.

Tiltag: det pædagogisk personale varetager hver deres rolle i aktiviteten, aktivitetsleder og fordyber og flyver, så der både tages hånd om aktivitetens pædagogiske indhold samt drages omsorg for børn, der skal understøttes i at deltage i samlingen.